Monday, August 29, 2011

IT WAS SUPERFUN TO CHAT WITH THE READERS



Chatt med Mia Mattsson-Mercer 29 augusti 2011
Guje Syrén: När du arbetar med att rädda djur och välja ut djur från shelter osv, hur mycket använder du dig av djurkommunikation, dvs "prata" med djuren telepatiskt? Märker du att djuren känner din känslighet för det?



Mia: Hej Guje, Min kommunikation är alltid på. Jag använder den hela tiden. Djuren känner det och känner sig trygga och litar på att jag inte är ond.En isolerad hund kunde kommunicera att hon inte var farlig, utan missförstådd. Jag tog ut henne och nu lever hon med 19 hundar och barn, helt underbar!



Wynja: Mia, hur bemöter du eventuella kommentarer om att det är djur du hjälper, när det finns så många lidande människor? jag har svårt veta vad jag ska svara folk som tycker att jag borde ägna mig åt plågade människor istället för djur,,,,//Wynja






Mia: Hej Wynja, Tack och lov ar det inte ofta det händer, men jag brukar fråga om de hjälper människor eller blommor. :-) Universum räknar inte vem som skall ha mest hjälp. Det finns tillräckligt för oss alla att hjälpa: människor, jorden, djuren, blommorna.. Vi har våra roller där vår passion ligger och där kan vi göra mest nytta.






Sigge: Hur får jag min hund att känna sej trygg i bilen ? Att sluta skälla och gny



Mia: Hej Sigge, en bra tränare eller träningsmetod och meditation tillsammans med vovven din. Först hemma, sedan i bilen och de första gångerna behöver du kanske inte köra iväg. Vi har en tendens att "sända" till våra djur frustration eller oro och de plockar upp det och förstår inte varför, endast att husse är frustrerad och då måste bilturen vara likadan. :-)






Lotta: Funkar det på samma sätt med hundar som med människor, när vi dör osv, kan dom förstå att vi kanske måste ta bort dom för att det var för deras eget bästa?



Mia: Hej Lotta, det är en svår fråga med endast ett kort svar. Jag kallar dem "mini-buddhister", de vet långt före oss och vet vad som väntar dem. Däremot kanske de inte vet vad som är för deras bästa. Vi ser inte många svartsjuka djur, så vad som kan vara obehagligt för oss kanske inte är det för dem. MEN om de lider så följer en tacksamhet med. Men detta är en svår balans naturligtvis. Kunniga veterinärer kan hjälpa dig och din intuition.






Josefine: Hej Mia!Undrar över möjligheterna till volontärarbete på ditt hundcenter. Jag känner att om jag på något sätt kan hjälpa till, så vill jag verkligen göra det. Kram Jossan



Mia: Hej Josefine, visst vill vi gärna ha volontärer. Men det är tufft! Du kan skicka intresse anmälan till: info@animalswithoutlimits.com






Carina: Hej Mia! jag skulle gärna gå en utbildning som djurkommunikatör hos dig, kommer du att ha en kurs i Sverige?



Mia: Hej Carina, inte detta år. Men kanske 2012, till våren. Det skulle vara roligt!






Markus: Hej Mia!Först vill jag ge dig en stor eloge för ditt uppoffrande arbete för djuren!Nu till min fråga; Hur ser du på ditt arbete utifrån ett andligt perspektiv? Varför tror du att du brinner så för djurens väl och ve?Hälsningar/Markus



Mia: Hej Markus, Tack för dina fina ord. Jag lär mig otroligt mycket av djuren, det är den roliga skolan. :-) Tålamod, tro och tillit och att vara i lugnet. Inte vara rädd och att kunna förlåta. Jag har gjort mycket motstånd emot detta och de är tappra tålmodiga lärare. Det är svårt, för den svåraste utmaningen är att arbeta med förståelse emot ondskan och nonchalansen. Att lyssna, se och inte ursäkta men att kunna se var det började med ondskan. Att också inse att djuren gått längre än vi människor...att vi tappat mycket av vår kunskap. Wow deras tålmodighet är stor!Jag glömde nästan svara på en viktig fråga. Jag brinner för att rädda, för jag ser själen i deras ögon. Ett rop på storhet. Jag själv var i en lång och svår uppväxt och känner igen deras känslor med mina egna, jag vet hur det är när ingen hör en. Kram






Anna: Hej Mia! Min katt Leon trillade i dag ner från balkongen, fem våningar. Vi har varit hos veterinären och hon upptäckte inga skador., men menade på att jag skulle bevaka hans allmänhälsa närmaste dygnet. Kan du känna in om det finns några skador och om jag kan göra något? Vore oerhört tacksam för svar!



Mia: Hej Anna, kan du skicka mig ett fotografi på Leon? Jag skall också tillägga att jag inte arbetar med distanskommunikation, men jag kan titta på honom.






Marika: Hej Mia! Hur går man tillväga om man vill bli djurkommunikatör?Skulle också vilja lära mig att prata med djur och kunna hjälpa djur även på det viset.MVH:Marika



Mia: Hej Marika, det finns många olika vägar att gå och den första är passionen, har du den kommer Universum leda dig. När vi brinner visar sig vägen av glädje. Du kan gå alla tänkbara kurser i att utveckla och träna intuitionen och instinkten. Sedan tar du och pratar med vänners vänner om att få öva på djur. Använd block och penna och skriv. Det svåraste är att inte gå in själv och redigera tankarna. Visst finns det kurser, men jag har bott för många år utomlands och kan därför inte rekommendera någon. Passionen visar vägen, ödmjukheten visar djuren och du finner det du söker



.Emma: om jag vill jobba som du, rädda djur från ett otäckt öde, hur ska jag gå till väga? Tar du emot volontärer? Har försökt lära mig djurkommunikation men klarar det inte. Har du några enkla, men effektiva, tips?Fortsätt med det du gör, för det är helt fantastiskt!






Mia: Hej Emma, du kan skicka en ansökan för att volontärarbeta på Animals Without Limits (AWL) hospice till: info@animalswithoutlimits.comDet är tufft, men här finns olika slags arbetsuppgifter.Vad är det för spärr? Vill du för mycket att det knyter sig? Släpp tanken, var tillsammans med djur och meditera gärna tillsammans med djur. Du vet ibland när vi sitter i "drömläge"? Det är det läget jag vill att du skall befinna dig i. Först kommer en färg eller en känsla, sedan nästa gång ett ord och på den vägen är det. I början såg jag bara mörker. *skrattar* "Jaha", tänkte jag "så mycket kunde jag prata med djuren..." Men sedan släppte det, för jag gav inte upp min dröm. Jag vill så gärna så frön!






Elisabet J: Jag känner en oerhört stark koppling till djur och försöker "tala tyst" till dom med bilder och positiva ord. Jag skulle vilja lära mig föra över mina tankar till djuren. Tror du det går ? Kram !



Mia: Jättebra! När du tänker och sänder skickar du bilder till dem. MEN djur och människor pratar inte samma språk i text, utan i känslor. Använd inte ordet INTE för det finns ingen bild för INTE, så du sänder tvärtom. Till exempel "Hoppa inte!" skickar du till hunden, men vad du sänder är "Hoppa!". Lycka till! :-)



Eva: Hade Peppe mycket ont innan han dog? Är han här med mej ibland,jag bara undrar.Tack,Eva.



Mia: Käraste Eva, med Peppe känner jag en stor kärlek och tacksamhet och kloka ögon. Han är med dig hela tiden. Han blir glad när du ler och ni har många fina minnen tillsammans. Han mår bra när du mår bra, det var hans uppgift och han älskade den. Han har fortfarande den glädjen. Han vill att du delar med dig av ditt stora hjärta. Kram






Wiola: Kan alla prata med djur? Har märkt att jag själv gjort det någon gång visste inte då vad hästen råkat ut för. Men fick senare reda på att det stämde med vad hästen berättat för mig






Mia: Hej Wiola, alla kan prata med djur... Vi kan alla till exempel spela piano, men har vi passionen, känslan, ödmjukheten och glädjen. Det är som musikstycken, det tar tid att lära, mycket övningar, gnisslande tänder och glädjetjut. Underbart att du fick kommunicerat med hästen. Fortsätt och du får uppleva ljuvliga toner i djurens värld.






Helena o Simson: Hej Mia! Vill bara lägga in ett TACK för allt du gjort för mig o min Simson även om det nu är många år sedan. Vi bodde då på Gärdet, högst upp i ett av husen högst upp på Gärdeshöjden, ovanför ditt kontor.Simson skvallrade massor på mig o kallade sin kompis Atos för Fjanten! =)Det var så häftigt allt du lyckades få fram om honom och vi fortsatte med massage o kiropraktik tills han gick bort. Allt gott till dig! Lycka till med allt du tar dig för!!






Mia: Nämen Hej, vad roligt! Visst kommer jag ihåg Er. Stor kram






Sofia: Hej! Vilken spännande och underbar förmåga du har! Jag har en katt som fyller 19 år idag:-) Jag undrar om du kan se hur han mår och om det finns något jag kan göra för att han ska må ännu bättre? Tack:-) /Sofia



Mia: Hej Sofia och Grattis på födelsedagen kisse. Du gör redan väldigt mycket han är härligt bortskämd och ni kommunicerar med varandra på ett tryggt sätt. Du är en underbar mamma.... De som undrar vad de kan göra mer för sina djur (barn) är de mammor som älskar villkorslöst. Hipp Hurra!






marie: Vem hjälper hunden över till andra sidan? Hur kan de ta kontakt med oss efteråt? Var är de?



Mia: Hej Marie, de är "mini-buddhister" och deras själ är inte förvirrad eller rädd så de vet var de ska, deras själ känner igen vägen. Men där de befinner sig är ett fantastiskt ställe där deras krämpor släpper. De lekar och skuttar, och det är färgglatt omkring dem. Deras själ tar kontakt med oss i en hög hastighet/frekvens och de finns ofta omkring oss. När vår sorg är som störst kan deras kommunikation inte komma igenom för tårarna stänger hjärtat, själens kommunikation. De kommer tillbaka och försöker hela tiden. Det är lite svårt att förklara, så det kanske är lite luddigt svarat. :-) Men jag gillade dina frågor. Jag får skriva ett kapitel om det i min kommande bok. :-)






Ann: Hej Mia!Har en hund och en katt, förstår de varandras språk och kommunicerar med varandra? Mvh Ann



Mia: Hej Ann, det är som två olika kulturer träffas. Visst, de kan förstå men deras temperament kan vara som: Hund från Sverige och Katt från Italien, olika temperament och formuleringar av känslor. Konflikt eller kärlek kan uppstå. :-)






Marika: Hej Mia! Gjorde jag rätt emot Tindra då hon avlivades?Har hon det bra? Är hon hos mig varje dag?Tack på förhand! MVH: Marika






Mia: Hej Marika, Tindras känslighet och vackra själ har det bra. Hon är oerhört tacksam för allt stöd och mod som du gav. Hon svävar runt dig, själen sjunger hon var känslig och vacker. Hon saknar dig också och är med dig i ditt hjärta, jag lovar dig! Kram fina!






Lena: Hej.Vi har en ponny som det inte går att lasta. Hur ska vi få honom trygg så att han kan åka transport? Man kan ju inte varken sälja eller åka på tävlingar med honm. Jättesynd på en annars fin ponny. Vi kan inte bara ha honom här hemma.






Mia: Hej Lena, jag hade anlitat en mjuk tränare som använder både huvud och hjärta. Sedan hade jag själv under tiden mediterat med honom. Första stunden med tillit och mjukhet. Andra meditationsgången hade jag mediterat hur jag ser honom gå upp för rampen till trailern. Jag skulle utesluta de personer som blir frustrerade eller inte har tålamod för de sänder hela tiden. Ni måste vara ett team. Man kan inte förhandla med ett djur, men man kan sända tillit till djur och de behöver känna denna tillit konstant. De är som vi när "mamma" sänder två signaler... Frustration ena dagen och glädje andra dagen, utan förklaring. ;-) Lycka till och det skall vara roligt.



susanne: Hejsan, jag skulle gärna vilja jobba som volontär, men undrar hur skall man kunna få den styrkan så att man inte gråter för allt, kram Susanne



Mia: Hej Susanne, det är som med att bli läkare. Man får börja från början med att arbeta med lättare uppgifter. Till exempel att vara med vara klienter i hospicet som är räddade, som kommer att titta på dig med frågande blick om du gråter. *skrattar* Det är som ett träningsläger. :-) Vi gråter allihop. Jag gråter varje dag och den dag jag slutar gråta är det dags att byta arbete. :-)






Marika: Hej Mia! Tusen tack för ditt svar om underbara Tindra! Glömde fråga:Kommer Tindra återuppfödas i min uppfödning?Blir det då från Tessies kull?Vill Tindra ligga på djurkyrkogården?Kram från Marika






Mia: Hej Marika, hennes själ kommer att vara med i uppfödningen runt er. Hon tycker om när du pratar med henne, så om du gör en fin begravning kommer hennes själ att sväva runt dig. Kram






Christine: Hej! Jag har en borderterrier som inte verkar tillfreds med tillvaron. Han går långsamt när vi är ute, drar benen efter sig. Skulle man säga det i människotermer så verkar han deppig! Jag vet inte vad jag ska göra för att han ska känna sig gladare. har försökt att busa med honom, men det är inte alltid det går att "få igång" honom. Hoppas du kan se vad som fattas honom.Hälsn. hundmatte Christine



Mia: Hej Christine, jag skulle ta ett blodprov, ett väldigt genomgående blodprov. Var inte orolig, du har sett signalerna. Kram






Mia: Wow! En timme har redan gått... Detta var första gången jag chattade för Nära och det var jätteroligt! Vilka underbara frågor. Jag ville svara på alla, men inser att det inte går. Men till hösten kanske vi kan höras igen. Jag skulle tycka det var enormt roligt. Tack alla fina Ni och följ gärna mitt arbete med Animals Without Limits. Stor kram Mia
Läs Mias krönikor på Näras hemsida:
Mias krönikor

Besök Animal Without Limits hemsida:
animalswithoutlimits.com

Vill du arbeta som volontär? Skicka ett mejl till Mia: info@animalswithoutlimits.com

No comments: